عمر افرادی که شاخص امگا 3 بالاتری دارند، طولانی تر است

23آوریل 2021- یک مقاله تحقیقاتی جدید، رابطه ی بین شاخص امگا -3 و خطر مرگ و میر ناشی از هر علتی را بررسی کرده است. نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که غلظت اسیدهای چرب امگا 3  EPA  وDHA (شاخص امگا -3) در خون آنها بالاتر است، طول عمر بیشتری نسبت به افرادی با سطح پایین تر این اسیدهای چرب دارند. به عبارت دیگر، در میان یک گروه مشابه، افرادی که تنها تفاوتشان غلظت نسبتاً کم امگا 3 بود، زودتر از سایرین در گذشتند، این نشان می دهد که اگر سطح امگا 3 آنها بالاتر بود، ممکن بود عمر طولانی تری می داشتند.

مطالعات متعددی رابطه بین امگا 3 و بیماری های قلبی، مغزی، چشم و مفاصل را بررسی کرده اند، اما مطالعات کمی اثرات احتمالی آنها را بر طول عمر افراد بررسی نموده اند.

در ژاپن، میزان دریافت امگا 3 بیشتر است، همچنین غلظت این نوع از اسیدهای چرب در خون افراد این کشور از اکثر کشورهای دیگر جهان بالاتر است و اتفاقاً عمر آنها طولانی تر از افراد سایر کشورها است. آیا این موضوع اتفاقی است؟ یا شاید احتمالاً بالا بودن شاخص امگا 3 بخشی از توضیح این تفاوت باشد.

مطالعات بر اساس مقدار برآورد شده ی مصرف ماهی یا امگا 3 ، فواید این نوع از اسیدهای چرب را در رابطه با کاهش خطر مرگ ناشی از همه علل گزارش کرده اند، اما مطالعاتی که بر اساس "ثبت رژیم غذایی" انجام شده اند، به دلیل عدم دقت در دریافت مقدار واقعی EPA وDHA ، اعتبار کمی دارند. مطالعات با استفاده از نشانگرهای زیستی یعنی غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در خون، بسیار باورپذیرتر هستند.

این مقاله ی جدید کاری از کنسرسیوم FORCE[1] است. FORCE متشکل از محققانی از سراسر جهان است که اطلاعات مربوط به سطح اسیدهای چرب خون را در گروههای بزرگی از افراد (یا گروههای کوهورت) جمع آوری کرده و افراد را برای سالها پیگیری کرده اند تا مشخص کنند که به چه بیماری هایی مبتلا می شوند. سپس این داده ها با هم ادغام شدند تا تصویر واضح تری از آنچه یک گروه واحد ارائه می دهد، بدست آید. مطالعه ی حاضر بر روی سطح امگا 3 و خطر مرگ در طول دوره پیگیری متمرکز بود و بزرگترین مطالعه ای است که تاکنون انجام شده است.

به طور خاص، این گزارش تجزیه و تحلیلی آینده نگر از داده های جمع آوری شده از 17 گروه جداگانه از سراسر جهان است، از جمله 42،466 نفر که به طور متوسط به مدت 16 سال ​​دنبال شدند. البته تا زمان این تجزیه و تحلیل 15،720 نفر از آنان فوت کردند. هنگامی که محققانFORCE ، خطر مرگ به هر علتی را در میان این افراد بررسی کردند، افرادی که بالاترین سطح EPA + DHA را داشتند (یعنی در صدک 90 قرار داشتند) 13٪ خطر کمتری برای مرگ نسبت به افرادی با پایین ترین سطحEPA + DHA (در صدک دهم)، داشتند که از نظر آماری معنی دار و قابل توجه است. هنگامی که آنها سه علت اصلی مرگ یعنی بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سایر علل را با هم بررسی کردند، دریافتند که از نظر آماری کاهش خطر مرگ برای این 3 مورد قابل توجه (با مقایسه مجدد افراد صدک 90 در مقابل صدک 10) و به ترتیب 15٪ ، 11٪ و 13٪ است.

کاهش خطر مرگ برای افرادی که در فاصله ی بین صدک 10 و 90 برایEPA + DHA (از نظر غلظت امگا 3 درغشایگلبولهای قرمز خون، به عنوان شاخص امگا 3)قرار داشتند، از حدود 3.5 تا 7.6 درص دبود. در تحقیقات دیگر گزارش شده است که داشتن مقدار بهینه ای از شاخص امگا 3 ، خطر مرگ را به میزان 8 درصد یا بیشتر کاهش می دهد.

نویسندگان مقاله ی اخیر خاطرنشان کردند که این یافته ها نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3، نه تنها برای بیماری های قلبی مفید هستند، بلکه ممکن است بر سلامت کلی تأثیر مفیدی بگذارند و بنابراین روند پیری را آهسته کنند.

دکتر بیل هریس، بنیانگذار موسسه تحقیقات اسیدهای چرب(FARI) ، و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: از آنجایی که همه ی این تجزیه و تحلیل ها از نظر آماری برای چندین فاکتور شخصی و پزشکی (به عنوان مثال: سن ، جنس ، وزن ، سیگار کشیدن ، دیابت ، فشار خون و غیره ، به علاوه سطح اسیدهای چرب امگا 6 خون) تنظیم شده اند، ما معتقدیم که این ها قوی ترین داده های منتشر شده تا به امروز هستند که از این دیدگاه پشتیبانی می کنند که در طولانی مدت، داشتن سطح بالاتر امگا 3 در خون می تواند به حفظ سلامت کلی بهتر کمک کند.

دکتر هریس، 17 سال پیش به عنوان معیار عینی وضعیت امگا 3 بدن، "شاخص امگا -3" را با گروهی از همکارانش توسعه داد. اندازه گیری امگا 3 در غشای گلبول قرمز، تصویری دقیق از مصرف کل امگا 3 در طی چهار تا شش ماه گذشته را ارائه می دهد. تاکنون، از شاخص امگا -3 در بیش از 200 تحقیق، استفاده شده است.

پرفسور Tom Brenna، استاد اطفال، تغذیه انسانی و شیمی در دانشکده پزشکی Dellدردانشگاه تگزاس در آستین، گفت: این نگاه جامع به مطالعات مشاهده ای در مورد غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در گردش خون نشان می دهد که زنجیره ی طولانی اسیدهای چرب امگا 3 شامل:EPA ، DPA  وDHA ، که معمولاً از غذاهای دریایی بدست می آیند، به شدت با کاهش مرگ و میر ناشی از همه ی علل ارتباط دارد، در حالی که سطح امگا 3 گیاهی یعنی اسید آلفا-لینولنیک (ALA) کمتر با کاهش مرگ و میر مرتبط است.

نتایج این تحقیق در Nature Communications منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210423/People-with-a-higher-Omega-3-Index-lived-longer-than-others-study-shows.aspx

 



[1]Fatty Acids & Outcomes Research